HELSINKI Blogi

Penélope avattiin uudelleen pop up -noutoruokaravintolana

Hans Välimäki avasi ravintolaruoan nouto- ja kuljetuspalvelun perhetalkoilla. Maria von Graevenitz-Välimäki, Morris, Hans ja Aku Välimäki Kuva: Pekka Mustonen

Keittiömestari ja ravintoloitsija Hans Välimäki avasi Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevan Penélope-ravintolansa palvelemaan nouto- ja kuljetuspalveluasiakkaita. Kahden viikon ajan jo suljettuna ollut ravintolatoiminta päätettiin avata uudelleen, sillä ravintoloitsija Välimäki halusi luoda lomautettuna olevalle henkilökunnalleen työtä ja mielekästä tekemistä myös ravintola-alaa kurittavassa epidemiatilanteessa.

Välimäen päätös ryhtyä valmistamaan pelkästään noudettavia tai asiakkaille nautintavalmiina kuljetettavia ruoka-annoksia oli helppo, vaikka take away -ruoka onkin konseptina keittiömestarille uusi haaste. Suomen hallituksen päätös esittää ravintoloiden sulkemista kannusti ravintoloitsijaa toimimaan muuttuneessa tilanteessa.

”Seurasin edellisviikolla alkaneen lomautuksen aikana kaikkia ruokaan liittyviä tempauksia ja muuta hienoa, mitä ravintolamaailman kollegani ovat kriisin keskellä keksineet. Mahtavasta selviytymispöhinästä intoutuneena päätin, että meidänkin on aika kantaa tukalassa tilanteessa kortemme kekoon. Havahduin siihen, että tiimini on tehnyt asiakkaiden ohella aina työtä minulle ja yrityksellemme ja mietin, voisinko minä tehdä nyt jotain konkreettista ravintola-alan alasajosta johtuvista lomautuksista kärsiville työntekijöillemme”, kertoo Välimäki.

”Siitä syntyi idea yrittäjätalkoina pyöritettävästä ravintolatoiminnasta, jonka kaikki tuotto ohjataan henkilökuntamme kriisikassaan. Toivon, että pystymme take away -ravintolana tarjoamaan asiakkaillemme paitsi erinomaisia ruokaelämyksiä omissa kodeissaan, myös henkilökunnallemme mahdollisimman normaaleja töitä hyvin erikoisena ajankohtana. Muistutan myös, että nyt on erittäin tärkeää tukea kaikkia paikallisia, itsenäisiä ravintoloita sekä muita eri alojen kotimaisia yrittäjiä, jotka ovat kriisin keskellä kaikkein haavoittuvimpia.”

Eilen, torstaina 26.3. toimintansa aloittanut Penélope Take Away Pop Up tuo päivittäin vaihtuvalle ruokalistalleen rehellistä, puhdasta ja maittavaa, intohimolla kokattua koko perheen kotiruokaa sekä Penélopesta tuttuja ravintola-annoksia. Annokset voi joko noutaa paikan päältä Mikonkadulta tai tilata kantakaupungin alueella kotiin toimitettuna.

Yrittäjätalkoot henkilökunnan puolesta

”Kaikki tästä hankkeesta saamamme tuotot ohjataan lyhentämättömänä henkilökuntamme kriisikassaan, josta ne jaetaan tasan työntekijöidemme kesken palkan lisänä suoritettavana bonuksena. Minä, vaimoni Maria ja muut osakkaat olemme töissä ilmaiseksi talkooperiaatteella Penélopen take away -reseptiikkaa suunnittelemassa, valmistamassa ja turvallisesti myös pakkaamassa”, taustoittaa Välimäki.

”Kotiinkuljetuksista vastaa ainakin aluksi Suomen rauhallisin mopoautokuski, eli poikani Aku. Hän vei ensimmäisenä päivänä asiakkaille lähes sata annosta lounaita ja noin 70 haettiin lisäksi ravintolasta, joten saimme kaikki painaa töitä täysillä ainakin näin alussa.”

Päivittäin vaihtuva Penélope Take Away Pop Up -menu esitellään tuoreeltaan Penélopen Instagramissa ja Facebook-sivulla. Ravintola toimii arkisin kello 11-20 ja lauantaisin kello 14-21, tai niin kauan kuin päivittäisiä raaka-aineita riittää. Tilaukset numerosta 050 599 35 73 tai hello@ravintolapenelope.fi, noudot osoitteesta Mikonkatu 9, 00100 Helsinki. Tilausmahdollisuus avautuu myöhemmin myös Wolt- ja Foodora-palveluihin.

Penélopen take away -annoksia on mahdollista nauttia joko hakemalla ne mukaan ravintolasta, tai pyytää ne mopokyydillä näin alkuun seuraaville alueille: Kaartinkaupunki, Ullanlinna, Kaivopuisto, Eira, Punavuori, Kamppi, Länsisatama, Lauttasaari, Etu- ja Taka-Töölö, Alppiharju, Kallio, Sörnäinen, Kluuvi, Kruununhaka ja Katajanokka. Yksittäisten annosten hinnat 9-15 euroa, mopoautokuljetus 5 euroa / toimitus.

Pasi Ketolainen on Suomen viides ja maailman 397:s Master of Wine

Pasi Ketolainen on suorittanut viinialan kansainvälisesti arvostetuimman Master of Wine -tutkinnon viidentenä Suomessa. Kuva: Joonas Ojala

Viinitien kaupallinen johtaja Pasi Ketolainen on viidentenä suomalaisena suorittanut viinialan kansainvälisesti arvostetuimman Master of Wine -tutkinnon. Uransa viinien parissa jo kertaalleen lopettanut Ketolainen käytti vaativan MW-tutkinnon suorittamiseen oman työnsä ohessa kaikkiaan 15 opiskeluvuotta.

Korkeimman ja vaikeimmin saavutettavan gastronomiaan liittyvän ammattitutkinnon on maailmassa suorittanut vuodesta 1953 lähtien vain 397 ihmistä. Näistä kaksi työskentelee nyt suomalaisessa laatuviinien maahantuontiyrityksessä Viinitiessä, sillä Ketolaisen kollega Heidi Mäkinen suoritti MW-tutkinnon kolmen vuoden ennätysajassa valmistuen syksyllä 2019. Pasi Ketolaiselle ajatus MW-tutkinnon suorittamisesta syntyi ensimmäisen kerran vuonna 1999, joten unelman toteutuminen nyt 21 vuoden jälkeen on osoitus periksi antamattomuudesta ja kansainvälisen viiniyhteisön kollegiaalisesta tuesta.

”Kiinnostukseni makuihin ja niiden vivahteisiin syntyi jo lapsuudenkodin keittiössä. Yläkoulun luokkaretki Saksaan synnytti intohimon tunnistaa eroavaisuuksia myös viineissä. Kokeiltuani parin vuoden ajan valtiotieteiden opiskelua hakeuduin intohimoni pariin ravintolakoulu Perhoon ja sitä kautta töihin ravintolaan. Into oppia tuntemaan viinejä, olutta ja niiden kulttuurillista sekä kansantaloudellista merkitystä ei loppunut koskaan, joten olen aina halunnut opiskellut työni ohessa”, äskettäin myös MBA-tutkinnon suorittanut tuore Master of Wine Pasi Ketolainen kertoo ja jatkaa:

”MW-tutkinnon osalta olin jo luovuttamassa, mutta vanhat opiskelukaverit kannustivat opintojen päättämiseen. Vaikka tutkinnon suorittamiseen meni lopulta todennäköisesti kauemmin kuin keneltäkään aiemmin, sain pitkäksi venähtäneistä opinnoista valtavan syvällisen kokemuksen ja laajan kontaktiverkoston alan parhaita asiantuntijoita maailmassa. Mahdollisuus jakaa näkemyksiä viinialan globaalisti johtavien ammattilaisten kanssa auttaa meitä kaikkia menestymään työssään.”

Kuva: Joonas Ojala

Maailman arvostetuimman viinialan tutkinnon suorittaakseen tulee henkilön todistaa syvällinen osaamisensa kaikesta viiniin ja viinikulttuuriin liittyvästä. Lisäksi Ketolaisen tuli osoittaa ymmärtävänsä kokonaisvaltaisesti viinin yhteiskunnallinen, taloudellinen ja terveydellinen merkitys haasteineen ja mahdollisuuksineen. Lopputyössään Wine distributors’ views regarding the current and future status of the restaurant supply chain in Finland Ketolainen analysoi suomalaisen ravintola-alan viinitoimitusketjun tulevaisuutta.

”Vaikka suomalainen viinikulttuuri onkin kehittynyt jättiharppauksin, on meillä japanilaistyyppisenä insinöörikansana tarpeetonta viineihin liittyvää epävarmuutta ja tietämättömyyden puutteen pelkoa. Teemasta innostuneet suhtautuvat viineihin toisinaan liian vakavasti ja ryppyotsaisesti, seuralaisiaan knoppitiedoilla kiusaten. Viinin alkuperän, rypälelajin, valmistustavan, kehitysasteen tai poimijan kätisyyden analysointi voi toki olla kiinnostava kognitiivinen haaste, mutta mielestäni ainoa kysymys, johon pitää osata vastata on, että maistuuko kyseinen lasi itselle vai ei”, tiivistää Ketolainen viini-dogminsa ja lisää:

”Kun se sopiva maku sitten löytyy, haluaisin ihmisten myös välittävän enemmän siitä, mitä he nauttivat. Elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi aikaa mihinkään, minkä syntyyn ei liity intohimo yrittää parastaan. Viineissä tähän intohimoon tutustuminen vaatii useimmiten uskallusta ostaa perustasoa hieman parempaa viiniä. Vähempikin viini maistuu parhaiten hyvässä seurassa ja kun viinin tai minkä tahansa alkoholin nauttimisessa pitää myös taukoja, maistuu lasillinen taas paljon ainutlaatuisemmalta.”

Suomen Master of Wine -tutkinnon ovat suorittaneet Essi Avellan, Taina Vilkuna, Tuomas Meriluoto, Heidi Mäkinen ja Pasi Ketolainen.

Viinitie Oy on vuonna 2003 perustettu viinejä, pienpanimo-oluita ja muita juomatuotteita sekä viinitarvikkeita maahantuova yritys. Viinitien juomavalikoima keskittyy persoonallisiin viineihin ja mielenkiintoisiin tuottajiin, joilla on tarina kerrottavanaan. Yhtiön liikevaihto on noin 6 miljoonaa euroa, työntekijöitä 11 ja tuotteita portfoliossa 700. Näistä laatuviinejä on 650 ja käsityö- sekä pienpanimo-oluita 50. Viinitie on luonut myös omia viinituotemerkkejä, joiden viennin arvo ylitti vuonna 2019 miljoona euroa. Suomen myydyin samppanja on Viinitien oma, Ranskan Champillonissa valmistettu La Chouette de Champillon. Pöllösamppanjana tunnetulla juomalla on 13 % markkinaosuus kaikesta Suomessa myytävästä samppanjasta.

ResQ Clubin toiminta jatkuu normaaliin tapaan – taistelu hävikkiä vastaan käy kovana

Ravintola-alan ylijäämäruuan määrä on tällä hetkellä poikkeuksellisen suurta, ja siksi ResQ Clubin palvelut ovat tällä hetkellä erityisessä asemassa.

– Palvelumme avulla on sallittua myydä kaikkea ylijäämäruokaa, kunhan se on ylijäämää, sitä myydään alennettuun hintaan, ja se on edelleen syömäkelpoista, kerrotaan ResQ Clubista.

Normaalisti muuta kuin hävikkiruokaa ei saa myydä ResQ:n kautta, mutta näinä poikkeuksellisina aikoina suurin osa ruuasta, myös ainekset, ovat ylijäämäruokaa. Niin kauan kuin näitä tuotteita myydään selkeästi alennettuun hintaan, ResQ hyväksyy tällaisen ruuan myynnin. Noutoruuan myyntiin palvelua saa käyttää vain, jos kyseessä on hävikkiin joutuva ruoka.

Hygienian merkitys on aina ollut tärkeässä roolissa ravintola-alalla, ja sen merkitys korostuu entisestään tämän viruksen aikana. Yritys on ohjeistanut ja antanut aktiivisesti vinkkejä tilanteen tuomiin haasteisiin.


Tilaa noutoruokaa ResQ Clubin kautta asentamalla sovellus täältä.

Noutoruokaa Tamperella

Tiketin lahjakorttihaaste tapahtumanjärjestäjien tukemiseksi

Salit ovat nyt tyhjiä ja tapahtumanjärjestäjät tarvitsevat tukeasi. Tiketin lahjakorttihaaste on helppo tapa tukea tapahtumia ja tapahtumien järjestäjiä hankkimalla lahjakortti.

Tiketin oman lahjakortin lisäksi sivuilta löytyy lukuisia tapahtumapaikkojen, teattereiden ja urheiluseurojen omia lahjakortteja. Tutkimalla voit löytää eri tukimuotoja myös oman lempipaikkasi sivuilta ja somesta.

Katso kaikki lahjakortit

Suomalaisen Työn Liitto kannustaa suosimaan kotimaisia tuotteita hyödyntäviä ravintoloita – ostopäätöksemme pitävät ravintolat ja tuottajat pystyssä

Koronavirus pistää monen suomalaisen ravintolan ahtaalle. Nyt jos koskaan kannattaa valita kotimaisia tuotteita käyttäviä ravintoloita, jotta työpaikat säilyvät ja turvaamme kotimaisen tuotannon myös jatkossa. Tämä on meidän tekemä johtopäätös Suomalaisen Työn Liiton julkaisemasta tiedotteesta ravintoloiden näkökulmasta. Kaikilla kuluttajilla talous ei ole vielä räjähtänyt kasvoille – heillä on nyt iso vastuu valinnoissaan kulutuskäyttäytymisessään.

Miten voin toimia ravintolassa saadakseni kotimaista ruokaa lautaselleni?

Asian tarkistaminen on helppoa, sillä nykyisin ravintoloiden pitää ilmoittaa raaka-aineidensa alkuperämaa, elleivät he käytä valmistuotteita.

Toinen vinkki on kysyä tarjoilijalta suosituksia ruoka-annoksista, joissa käytetään kotimaista tai jopa lähellä tuotettua raaka-ainetta tai valmistetta.

Suosi myös suomalaisen juomateollisuuden valmistamia juomia.

Suomalaisen Työn Liitolla on lähes 4 300 jäsenyritystä, jotka työllistävät noin 250 000 työntekijää. Jäsenyritysten yhteenlaskettu liikevaihto on yli 100 miljardia euroa. Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Ostopäätöksiin vaikuttamalla liitto haluaa turvata työpaikkojen säilymisen. Juuri nyt koronaviruksen riehuessa ympäri maailmaa, huoli kotimaisten yritysten, ja erityisesti pk-yrittäjien tilanteesta on suuri ja akuutti.

Nyt on aika toimia näiden arvojen mukaisesti.

Näinä aikoina on erityisen vastuullista ostaa kotimaista. Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritysten tuotteista löytyy lähes 1 500 päivittäiseen käyttöön liittyvää tuotenimikettä, kuten elintarvikkeita, kauneus-, hyvinvointi- ja hygieniatuotteita, keittiö- ja siivoustuotteita, lasten tarvikkeita ja lemmikkien ruokia. Näiden päivittäistavarayritysten liikevaihto on noin 10 miljardia euroa ja yritykset työllistävät noin 22 000 henkeä.

– Tutkimuksemme osoittavat, että suomalaiset haluavat tukea tuote- ja palveluvalinnoillaan suomalaista työllisyyttä. Nyt on aika toimia näiden arvojen mukaisesti. Moni palveluyritys on riippuvainen asiakasvirroista, jotka ovat koronan myötä tyrehtyneet. Nyt on erittäin tärkeää tukea suomalaista palvelua vaikkapa ostamalla lahjakortin ja käyttämällä sen sitten kun aika on sopiva, toteaa Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Suomi on moneen muuhun maahan verrattuna onnekkaassa tilanteessa siinä, että sen omavaraisuus ja huoltovarmuus ovat hyvällä tasolla, vaikka korona aiheuttaakin omat haasteensa. Suomessa ruoan omavaraisuusaste on peräti 80 prosenttia. Toimitusvarmuus on Suomessa myös hyvää tasoa, joten suurta huolta välttämättömyystavaroiden ja ruoan loppumisesta ei ole.

– Moni yrittäjä on kuitenkin tällä hetkellä hankalassa tilanteessa, kun korona vaikuttaa negatiivisesti myyntiin. Suomessa valmistettuja tuotteita ja palveluita ostamalla varmistamme, että niitä on meillä jatkossakin ja ihmisillä on töitä, Lausala sanoo. Jos jokainen suomalainen ostaisi kymmenellä eurolla kuukaudessa enemmän suomalaisia tuotteita ja palveluita, säilyttäisi tämä 10 000 työpaikkaa.

Tue ravintoloita hädässä – Ravintolalahjakortit myynnissä Helsingin ravintoloissa

Ravintolalahjakortit Helsingin ravintoloihin. Tässä kootusti muutama idea lahjakortin hankintaan omalle rakkaalle, lahjaksi äidille, yhteistyökumppaneille ja työntekijöille. Miksei myös synttärisankarille tai vaikkapa vastavalmistuneelle.

Helppo tapa vihjailla ystävänpäistä lähettämällä lahjakortin pdf-muodossa suoraan sähköpostiin.

Juhla kuin juhla, ravintolalahjakortti on lähes poikkeuksetta erinomainen idea. Yhteinen ravintolailta on erinomainen tapa hoitaa ihmissuhteita niin ystävien kuin perheenkin kesken. Kokosimme linkit Helsingissä ravintolalahjakortteja aktiivisesti myyvien ravintoloiden sivuille.

Vinkki! Ravintolalahjakortti aktivoi ja ilostuttaa.

LAHJAKORTTIVINKIT

1Ravintola Meripaviljonki

Hakaniemen rannassa kelluva panoraamaravintola Meripaviljonki tarjoaa Helsingin kärkikaartiin kuuluvat kala- sekä äyriäisannokset.

Lahjakorttikauppaan

2Ravintola Graniittilinna

Graniittilinna on vahvasti suomalaiseen ruokaperinteeseen nojautuva, lähialueen tuoreita raaka-aineita ja kauden kiinnostavimpia antimia taidolla hyödyntävä ravintola.

Lahjakorttikauppaan

3Ravintola Juttutupa

Juttutuvan oluttupamaisen lämminhenkinen tunnelma on samaan aikaan boheemi, perinteinen ja rennon ajanhenkinen. Ravintolassa on säännöllisiä musiikki-iltoja mm. bluesin ja jazzin ystäville. Keikoille on aina vapaa-pääsy.

Lahjakorttikauppaan

4Wine in the Dark

Wine in the dark antaa upean aistielämyksen viinien maailmaan. Miten näköaisti vaikuttaa viinin makuun. Erotatko vielä hedelmällisyyden, täyteläisyyden, voiman, jälkimaun? Wine in the dark alkaa informativiisella osuudella kaikki aistit käytössä, tämän jälkeen poistetaan näköaisti käytöstä ja pääset tekemään uskomattomia makuaistimuksia, jotka saattavat yllättää jopa sinut. Tastingissa maistellaan 6 eri viiniä valoisassa sekä pilkkopimeässä.

Lahjakorttikauppaan

5Dine in the Dark

Kolmen ruokalajin yllätysmenu pilkkopimeässä ravintola Sipulissa. Puhtaista ja tuoreista raaka-aineista valmistetun illalliskortin voi ostaa yksittäin, kahdelle tai koko ryhmälle. Pimeässä ruokailu on vaikuttava ja poikkeava kokemus, jossa yhden aistin puuttuminen  vahvistaa muiden aistien toimintakykyä.

Lahjakorttikauppaan

6Helsingin Kulinaarinen Instituutti

Kokkausta yhdessä mukavalla porukalla! Lahjakortti soveltuu mainiosti mm. häälahjaksi, vuosipäivälahjaksi, firman läksiäislahjaksi ja tietysti joululahjaksi.

Lahjakorttitilaukseen

7Espan kokkikoulu

Espan kokkikoulussa kursseja on valittavana vuoden ympäri sesongin mukaan. Osallistujat valmistavat kolmen ruokalajin menun, joka nautiskellaan lopuksi yhdessä muiden kokkaajien seurassa.

Lahjakorttikauppaan

8Royal Ravintoloiden lahjakorttikauppa

Royal Ravintoloiden lahjakortit lähetetään valintasi mukaan joko PDF-muodossa haluamaasi sähköpostiosoitteeseen tai muovikorttina haluamaasi osoitteeseen. Lahjakortti on voimassa 12 kuukautta.

Lahjakorttikauppaan

9Demo

Michelin-bistron lahjakorttikauppa on ravintolan kotisivuilla

Lahjakorttikauppaan

10Carelia

Huippuraaka-aineet, innovatiivinen ote, kokemuksen tuoma varmuus ja ranskalaisen keittiön klassikot lyövät kättä aidossa brasserie-ilmapiirissä Kansallisoopperaa vastapäätä.

Lahjakorttikauppaan

11Kuu

Ravintola Kuutarjoaa puhdasta, lähellä tuotettua ruokaa ja persoonallisia viinejä rauhallisessa Töölönkadun kulmauksessa.

Lahjakorttikauppaan

12KuuKuu

Ravintola KuuKuu on mutkaton hyvän ruoan kortteliravintola Etu-Töölössä Museokadulla.  Lahjakortin arvoon kuuluvat sekä ruoka-, että juomatilaukset.

Lahjakorttikauppaan

13Yume

Ravintola Yume tarjoa loistavan läpileikkauksen modernin aasialaisen keittiön makuihin.

Lahjakorttikauppaan

14Klaus K – Brunssi tai aamiainen

Klaus K:n aamiainen tai viikonloppubrunssi Livingroomissa.

Lahjakorttikauppaan

15Brasserie Kämp

Brasserie Kämpin keittiömestarin kolmen ruokalajin suositusmenu kahdelle tai sunnuntaibrunssi kahdelle. Lahjakortilla voi tarjota myös tunnelmallisen iltapäiväteen Espan laidalla.

Lahjakorttikauppaan

16Toscanini

Hotelli Klaus K:n italialaishotelli Toscaninin  ravintolalahjakortti. Ravintolan italialainen tuulahdus henkii modernia maalaiskeittiötä Toscanan maakunnasta. Ravintolan ruokalista nojautuu italialaisen keittiön peruskiviin – oliiviöljyyn, yrtteihin, tomaatteihin.

Lahjakorttikauppaan

17Rafla.fi

Valmiit lahjakortit käyvät maksuvälineenä kaikissa Rafla.fi-ravintoloissa. Kortit ovat summille 10 €, 20 € ja 50 € ja ovat voimassa ostopäivästä kalenterivuoden. Lahjakortteja voi ostaa kaikista Rafla.fi -ravintoloista.

Lahjakorttikauppaan

Katso myös ravintolalahjakortit Tampere