San Gimignanon kaupungin tornit Toscanassa ovat esikuvina Tampereen tornihotellille. Kuva: Panoramio.com, mimipet.com

Rautatieaseman viereen, Tampereen tullin alueelle kohoavan Tampereen tornihotellin rakentaminen on edennyt aikataulun mukaisesti. Tällä hetkellä asennetaan jo väliseiniä ja kerroksien talotekniikkaa. Hotelli on ohittanut jo 10. kerroksen vaiheen, ja sen muoto ja asema kaupunkikuvassa alkaa selvästi hahmottua. Tornihotellin arkkitehti Sampo Valjus halusi rakennukselle veistoksellisen sekä kaupunkikuvaan oikeanlaista kontrastia luovan olemuksen.

Jo suunnitteluvaiheessa haluttiin korostaa rakennuksen tornimaisuutta. Sen ei missään tapauksessa haluttu näyttävän korkealta kerrostalolta, jossa kerrokset ovat selkeästi laskettavissa. Tornihotellille haluttiin veistoksellinen muoto, joka tarkoittaa tässä suorakulmaisen perushahmon elävöittämistä kulmia ja nurkkia viistämällä sekä julkisivuissa ikkunoiden ja terästehosteiden vapaata sijoittelua, kertoo Sampo Valjus suunnittelun lähtökohdista.

– Hahmoon haettiin myös tietynlaista ikiaikaisuutta, solidiutta, jatkaa Sampo Valjus, ja viittaa San Gimignanon kukkulakaupunkiin Toscanassa Italiassa, jonka keskiaikaiset tornit tekevät siitä arkkitehtonisesti ainutlaatuisen.

Eri materiaalivaihtoehtoja tutkittiin kaikkiaan viiden vuoden ajan, jotta löydettäisiin hotellin tavoitteita tukevat sekä rakennukselle asetetut vaatimukset täyttävät vaihtoehdot.

– Materiaalivalinnoilla haluttiin myös korostaa niitä vastakohtaisuuksia, joita rakennus luontaisestikin tarjoaa uuden ja vanhan rakennuskannan yhdistymisen myötä. Betonin karheus yhdistettynä kiiltävään teräkseen sopii vanhan teollisuuskaupungin henkeen, kertoo Sampo Valjus materiaalivalintojen perusteista.

Karkeassa kivipinnassa ja vapaassa julkisivusommittelussa voi nähdä viittauksia myös Tampereen keskustan Juged- ja kansallisromattistyylisiin rakennuksiin, joista Valjus mainitsee Lars Sonckin suunnitteleman Tampereen tuomiokirkon.

Rakennusteknisesti betoni todettiin materiaaliksi, jolla tämän kokoinen, tornimainen rakennus on varmimmin ja laadukkaimmin toteutettavissa.

– Rakennuksessa käytettävä musta väribetonipigmentti on uusi tuote, ja sen avulla saadaan väribetoniin aikaisempaa tummempaa sävyä. Tumma sävy tuo uuteen osaan häivähdyksen veturitallien menneisyydestä lisäten samalla toivottua särmää ja dramatiikkaa, kertoo Sampo Valjus.

Aiempia tiedotteita Tampereen Tornihotellista

15.04.2013

Vuoden 2012 marraskuussa käynnistynyt Tampereen tornihotellin rakentaminen on edennyt aikataulun mukaisesti peruskiven muuraukseen 15.4.2013. Hotellinjohtajana aloittaneen Mikko Kankaanpään mukaan hotelli tulee tarjoamaan entistä yksilöllisempiä elämyksiä kokous- ja konferenssi- sekä liike- ja vapaa-ajanmatkustamiseen.

Vuoden 2014 loppupuolella Tampereen rautatieaseman viereen valmistuvasta tornihotellista tulee kaupungin uusi maamerkki ja samalla se viitoittaa koko maan hotellipalveluita uudelle aikakaudelle. Haluamme tarjota nykypäivän asiakkaiden tarpeisiin istuvaa huippupalvelua yksilöllisissä ja innovatiivisissa puitteissa.  Uusi hotelli täydentää erilaisuudellaan hyvin kaupungissa jo olevaa S-ryhmän hotellitarjontaa, tuore hotellinjohtaja Mikko Kankaanpää visioi.

Hotellin kehitystyö on vasta käynnistynyt, mutta tietyt peruslinjat ovat selvillä: Hotellin tornimaiseen uudisosaan rakennettaviin reiluun 300 huoneeseen tulee uudenlaisia ratkaisuja, jotka näkyvät esimerkiksi huonetilojen käytössä ja pintamateriaaleissa. Ylimpään, eli 25. kerrokseen rakennetaan uudentyyppinen kohtaamispaikka, josta avautuvat upeat näköalat Tampereen yli.

Hotellin muut toiminnot, kuten useat monikäyttöiset kokoustilat, à la carte -ravintola sekä baari rakennetaan suurimmaksi osaksi paikalla sijainneen yli satavuotiaan veturitallin tiloihin, jotka henkivät vahvasti Tampereen omaleimaista historiaa.

On upeaa päästä suunnittelemaan koko valtakunnan mittakaavassa merkittävää hotelliuutuutta – peruskiven muurauksesta alkaen. Henkilökohtaisesti iloitsen paluusta tamperelaisjuurilleni. Tornihotelli sijaitsee aivan lapsuudenkotini naapurissa, pitkän ja ansiokkaan uran Jyväskylän ja Kuopion Scandic-hotelleissa tehnyt Mikko Kankaanpää kertoo innostuneena.

Hotellia rakennuttavan Eläke-Fennian projektijohtaja Antti Pyötsiän mukaan uusi hotelli täydentää hyvin Eläke-Fennian kiinteistösijoituksia, sillä Tampere kasvattaa koko ajan vetovoimaisuuttaan sekä työ- että vapaa-ajanmatkailun kohteena.

Hanke etenee aikataulussa:

– Rakennamme parhaillaan toista maanalaista kerrosta, josta siirrymme toukokuussa maan päällä sijaitseviin 25 kerrokseen. Kesäkuun alusta alkaen torni nousee kerroksen viikossa ja sen runko on huipussaan vuoden 2013 loppuun mennessä, SRV:n varatoimitusjohtaja Juha Pekka Ojala esittelee.

Hotelli työllistää rakentamisaikana suoraan tai välillisesti noin 700 henkilötyövuotta. Valmistuttuaan se tarjoaa töitä useille kymmenille matkailu- ja ravintola-alan ammattilaisille.

 

Tampereen tornihotelli:

-Sijaitsee rautatieaseman vieressä, Tampereen tullin alueella.

-27 kerrosta, joista 25 sijaitsee maan päällä ja kaksi on kellarikerroksia.

-Hotelli muodostuu tornimaisesta uudisosasta sekä noin sata vuotta vanhasta veturitallista ja siihen liittyvästä vesitornista.

 

28.9.2013

Tampereen Tornihotellin rakentaminen käynnistyy

Tampereelle jo pitkään suunnitteilla olleen Tornihotellin rakentaminen käynnistyy marraskuun alussa 2012. Rautatieaseman viereen, Tampereen tullin alueelle kohoavan hotellin rakennuttaa Keskinäinen vakuutusyhtiö Eläke-Fennia, ja sen liiketoiminnasta vastaa SOK:n tytäryhtiö, Sokotel Oy.

SOK on suunnitellut tätä hotellihanketta 2000-luvun alusta lähtien. Nyt noin kymmenen vuoden ja monen vaiheen jälkeen tämä hieno hanke vihdoin toteutuu, SOK:n kiinteistöjohtaja Janne Rytkönen toteaa helpottuneena.

Hotellin rakentaminen kestää kaksi vuotta, joten sen avajaisia juhlitaan loppuvuonna 2014. Tornihotelliin tulee nimensä mukaisesti 27 kerrosta, joista 25 sijaitsee maan päällä ja kaksi on kellarikerroksia. Reilun 300 huoneen majoitustilojen lisäksi kokonaisuuteen rakennetaan monipuoliset ravintola- ja kokoustilat.

– Tampere on ollut ja tulee olemaan tärkeässä roolissa liiketoimintasalkkumme kehittämisen näkökulmasta. Se on kasvava markkina, josta vahvistamme kauan odotetun Torni-hankkeen myötä entisestään otettamme, Sokotel Oy:n toimitusjohtaja Tapio Satta kertoo.

Hotelli muodostuu tornimaisesta uudisosasta sekä noin sata vuotta vanhasta veturitallista ja siihen liittyvästä vesitornista. Majoitustilat tulevat uudisosaan ja muut toiminnot ensimmäisen kerroksen uusiin osiin sekä osin uudelleen rakennettavaan ja peruskorjattavaan veturitalliin.

Sijoittajana toimiva Eläke-Fennia on ostanut SOK:lta hotellia varten perustetun kiinteistöyhtiön, KOY Tampereen Tornihotellin.

– Lähes 50 miljoonan euron investointi on Eläke-Fennialle merkittävä lisäys Tullin alueelle, jossa yhtiömme jo omistaa uudistettavan Tullintorin kiinteistön. Teemme mielellämme yhteistyötä Sokotel Oy:n kanssa, joka johtavana suomalaisena operaattorina turvaa hotellin laadun ja siten myös sijoituksemme arvonkehityksen, kertoo Eläke-Fennian sijoitusjohtaja Timo Stenius.

Hotellin rakentamisesta vastaa SRV Oyj, jolla on vankka kokemus sekä hotelleista että korkeasta rakentamisesta Suomessa ja lähialueilla.

– Olemme rakentaneet muun muassa Flamingo-viihdekeskuksen Vantaalle sekä Radisson Blu-hotellin Tallinnaan. Meillä on käynnistymässä myös pääkaupunkiseudulla mittavia korkean rakentamisen hankkeita, SRV:n varatoimitusjohtaja Juha Pekka Ojala sanoo.

Hankkeen kiinteistökehittäjänä on toiminut SOK Kiinteistötoiminnot ja se toimii myös rakentamisvaiheen ajan rakennuttajakonsulttina.

Tornihotellin rakentamisella on merkittävä työllistävä vaikutus: rakentamisaikana suoraan tai välillisesti noin 700 henkilötyövuotta.