20 vuotta Koskipanimon panimomestarina toiminut Sam Viitaniemi on alansa konkari Suomessa.
Koskipanimon panimomestari Sam Viitaniemi on alansa konkari Suomessa. Plevnan panimomestarina hän toimii jo kahdettakymmenettä vuotta. Mies kertoo silti vieläkin jokaisen työpäivän olevan erilainen.

KOTISIVUT RAVINTOLAESITTELY

Päivitetty 10.1.2014

20-vuotisjuhlavuotensa startannut Panimoravintola Plevna on huikeassa vauhdissa. Uutuusolut Biopukki saapui juuri hanoihin ja suosittu kausiolut Pispalan Portteri jo vuoden vaihteessa. Viime vuoden lopulla julkaistu voimakas imperial stout -olut Siperia oli mahtava loppuhuipennus pienpanimon menestykselliseen vuoteen.

Valtavan maineen  lyhyessä ajassa niittänyt Siperia pokkasi mm. Paras Suomalainen Olut 2013- ja Vuoden Olut 2013 -tittelit. Olut oli joulukuussa myös Olutopas.infon kuukauden oluena.

Siperia on voimakas imperial stout -olut, joka on ehdottomasti maistamisen arvoinen tuote. Olutta sai jonkin aikaa Alkosta, josta se nopeasti loppui. Vielä olutharrastajien suomaa suosiotakin enemmän panimomestari Sam Viitaniemi iloitsee siitä, että myös kansa on löytänyt pienpanimo-oluet.
– Palaset ovat loksahtaneet kohdalleen. Alkossa myytiin 11 520 pulloa kahdessa viikossa loppuun, kertoo Plevnassa pian 20 vuotta panimomestarina toiminut Sam Viitaniemi.

Palkintoja ja hurjaa myyntimenestystä tärkeämmäksi mies kokee työn yhteisen hyvän eteen. Myös pienpanimoiden keskisen yhteishengen Sam Viitaniemi kokee hienona asiana.

– Hyvältähän se tuntuu saada positiivista palautetta, kun paljon tehdään duunia. On myös hienoa, että suomalainen olut kestää nykyään jo hyvin kansainvälisenkin vertailun.

Päättynyt vuosi on ollut työntäyteinen, ja joulunaika toi miehelle kaivatun hengähdystauon. Olutta on pantu yli 200 000 litraa.
– Tuotanto on ollut ihan tapissa – enempää pajasta ei irti saa!

Paljon puhuttanut Viron tuonti on haitannut enemmän suuria panimoita kuin pieniä käsityöläispanimoita.
– Pienpanimotuotteiden kulutus nouseva suuntaus kaupoissa, iloitsee panimomestari. Positiivisia suuntauksia on myös se, että asiakkaat ovat entistä kokeilunhaluisempia ja ennakkoluulottomampia maistelemaan uusia makuja.

Pitkään haudutettua porsaanposkea, pekonimuusia, stout-bbq -kastiketta sekä salaattia.Juhlavuotena kehitellään uutuusolut jokaisena kuukautena

Juhlavuodesta tulee melkoista hurlumheitä, sillä Viitaniemi aikoo panna joka kuukausi yhden uutuusoluen. Plevnan oluet tekevät alkuvuodesta myös melkoisen invaasion Helsingin ravintoloihin. Luomupukkia tarjoillaan Elannon 18 olutravintolassa kuukauden oluena tammi-maaliskuussa 2014.

PlevnaJuhlavuosi tuo paljon muutakin mukanaan. Myös vanhat ja toivotut klassikot virtaavat hanoista. Hyvänä esimerkkinä Viitaniemi paljastaa hurjan suosion saavuttaneen savuisan Pispalan Portterin, joka pääsee hanoihin heti tammikuussa, sillä sen perään on eniten ollut kyselyjä. Erilaiset kausioluet säilyttävät mielenkiinnon niin asiakkailla kuin myös panimomestarilla.
– Pikkuhiljaa alkaa olla kausiolut joka kuukaudelle. Uusin täysosuma oli syksyllä Oluthuoneelle onnistuneesti markkinoitu Mörkö-projekti. Menestyksen salaisuutena oli tällä kertaa rajattu oluen saatavuus ja erinomainen nimi sopivasti halloween-juhlan alla. Tärkein ominaisuus Mörkö-oluessa oli tietysti sen maku. Siksi olutta saadaan varmasti lisää jälleen ensi syksynä. Panimolla on jo monen vuoden kokemus Mörkö-oluen tyyppisistä ipa-oluista. Kysyttäessä Sam Viitaniemi arvioi oluen maun salaisuudeksi mallaspohjan, joka pyöristää vahvasti katkerohumalalla maustetun oluen.

Teksti: Toni Honko, Lifestyle Media Oy

Lue myös:

OlutHuoneiden alkuvuoden 2014 pienpanimo-olut: Biopukki 6,0 %