skotlantilainen-viski

Samaan aikaan kun Suomessa hissutellaan alkoholista ja heikennetään mm. maamme juomateollisuuden kilpailukykyä monin tavoin, naapurimaissamme kehitetään rohkeasti matkailuelinkeinoa ja tuodaan samalla juomateollisuuden tuotteita esille. Skotlannin matkailuviranomainen on ollut mukana näyttävässä tv-kampanjassa, jossa maailmantähti ja jalkapalloilun ikoni David Beckham seikkailee Skotlannin ylämailla.

VisitScotlandista kerrotaan ylpeillen, että Beckhamin saaminen tv-mainokseen on mahtava uutinen myös Skotlannin turismille.

Haig Club Single Grain Scotch Whiskyn mainoksessa entinen Manchester Unitedin, Real Madridin ja Englannin jalkapallotähti nähdään moottoripyöräilemässä Glen Affricissa lähellä Invernessiä. Perillä kippistellään ystävien kanssa ylämaan erämaassa Glen Affricissa. Osa mainoselokuvasta on kuvattu myös Skye -saarella.

– Hän ehkä mainostaa viskiä, mutta David Beckham yhdessä ylämaiden huumaavien erämaamaisemien kanssa saa aikaiseksi loistosekoituksen skotlantilaiselle turismille, kertoo Mike Cantlay VisitScotlandista.

David Beckham itse kuvailee ylämaita naurettavan kauniina seutuna ja sanoi, että Glen Affric ja sen läheisyydessä olevat Inverness-shiren alueet ovat yksiä kauneimmista paikoista, joissa hän on koskaan ollut.

– Olen ollut paljon Skotlannissa, mutta en ole koskaan aikaisemmin täällä, Beckham kertoo.

Toimituksen kommentti

– Viski on hyvä esimerkki juomasta, jonka mainonta todennäköisesti nimenomaan vähentää kokonaiskulutusta. 60 euron hintaista viskiä ostava kuluttaja on todennäköisemmin kiinnostunut enemmän laadusta kuin määrästä, jolloin juodaan vähemmän mutta maistellaan nautinnollisemmin. Viskiharrastaja maksaa Alkossa myytävästä Highland Park 30 Year Old Single Malt -viskistä lähes 500 euroa. Kansallinen juoma- ja ruokakulttuuri on aina ollut tärkeä osa matkailua ympäri Eurooppaa ja Suomessakin sitä pitäisi kehittää laadukkaammaksi, luoda uusia tuotteita ja kertoa niistä muillekin. Suomen tämänhetkinen kieltoihin perustuva alkoholipolitiikka näivettää kulttuuriamme, matkailualan mahdollisuuksia ja tukahduttaa juomateollisuuden toimintamahdollisuudet myös tulevaisuuden vientituotteiden osalta. Elämme globaalissa yhteiskunnassa, jossa mm. YouTuben kautta tieto leviää kansallisista kielloista riippumatta. Annamme tälla tavoin monopoliaseman ulkomaisten tuotteiden markkinointiin samalla heikentäen omien tuotteidemme kilpailukykyä kansainvälisillä markkinoilla. Viski on hyvä esimerkki tuotteesta, jota voisimme viedä ulkomaille tai tarjoilla maassamme vieraileville ulkomaanmatkailijoillemme. Huippulaatuisia viskejä valmistetaan nykyisin ympäri maailmaa Japanissa asti.

Toni Honko, Lifestyle Media Oy

skotlanti-pubit

71% Skotlannin ulkomaanmatkailijoista syö pubissa tai baarissa matkansa aikana. Ruoka ja juoma ovat olennainen osa matkailukokemusta Skotlannissa, jonka osuus matkailuelinkeinossa on arveltu 13 miljardiksi punnaksi vuosittain. Tavoitteeksi on asetettu kasvattaa summa 16,5 miljardiin puntaan 2017 mennessä. Skotlannissa on suunnilleen saman verran asukkaita kuin Suomessakin. Meillekin matkailun merkitys on tärkeä. Sen arvo ylittää mm. elintarviketeollisuuden ja arvonlisä on yli kaksinkertainen maatalouteen verrattuna.

Matkailuun kulutettiin Suomessa vuonna 2013 kokonaisuudessaan arviolta 13,3 miljardia euroa. Summa sisältää suomalaisten ja ulkomaisten matkailijoiden kulutusmenot Suomessa. Ulkomaalaisten matkailijoiden osuus matkailun kokonaiskulutuksesta oli 32 prosenttia eli 4,3 miljardia euroa.


Aiheesta myös: Siivet & Sarvet -blogissa:

image
VISKIÄ tastingissa ja omin nokin

Viski on yksi mielenkiintoisimmista väkevistä juomista. Nautin toki tilkasta tummaa rommia,  calvadosta ja etenkin laadukasta konjakkia, mutta siemaus viskin kukkaista ja savuista makua kielen päällä saa silmäluomet painumaan kiinni makunystyjen operoidessa…


MATKAILU: Skotlannissa on paljon nähtävää

eilean-donan