Pohjois-Sodankylään on perustettu uusi matkailualue. Alue kantaa nimeä Sompio, ja sloganiksi on valittu Elävä erämaa – a living backwoods.

Nattaset, Valokuvaaja: Jonna Saari / Retkipaikka
Nattaset, Valokuvaaja: Jonna Saari / Retkipaikka

Pohjois-Sodankylän omaperäistä luontoa ja yritysten tarjontaa halutaan tehdä tunnetuksi tehostamalla alueen toimijoiden yhteistyötä. Sompio haluaa brändillään erottautua Lapin matkailukeskuksista paitsi eksoottisella luonnollaan, myös visuaalisella ilmeellään.

  • Sompion alueen erityisyys on sen aitous ja erämaisuus. Haluamme profiloitua oikeana erämaana, toisenlaisena matkakohteena, kertoo Pohjois-Sodankylän matkailuyhdistyksen puheenjohtaja Marko Touru.

Sompion brändi lanseerataan Matkamessuilla Helsingissä osastolla 6C40. Messuilla on mukana alueen matkailutoimijoita, muun muassa Touru sekä Sodankylän kunnan matkailukoordinaattori Marjo Harjula.

Nattaset, Valokuvaaja: Jonna Saari / Retkipaikka
Nattaset, Valokuvaaja: Jonna Saari / Retkipaikka

Kohteena eurooppalaiset matkailijat

Kansanperinteen kerääjä Samuli Paulaharjun tunnetuksi tekemä Sompion Lappi ei ole tarkoin määritelty alue, vaan kattaa laajoja erämaita Itä- ja Koillis-Lapista. Nimi juontaa kaukaa historiasta – Sompio mainitaan jo ikivanhoissa Lapin kartoissa.

Sompion matkailuyhdistyksen ydinalueeseen kuuluu muun muassa Nattastuntureistaan kuuluisa Sompion luonnonpuisto. Vaikka alue on erämaata, on se samalla helposti saavutettavissa valtatie 4:ltä käsin jopa julkisilla kulkuneuvoilla.

Pikku-Tankavaara talvella
Tankavaaran lintutorni talvella Paikka löytyy läheltä luontokeskusta ja Tankavaaran luontokpolun kotaa. Tästä paikasta on reilun kilometrin patikointi Koiranjuomalammen laavulle.

  • Haluamme tehdä Sompion Lappia merkittävästi nykyistä tunnetummaksi aina Eurooppaa myöten, Touru kertoo.

Tällä hetkellä Sompiossa on mukana jo toistakymmentä toimijaa, muun muassa yrityksiä ja yhdistyksiä. Lisää on tulossa.

  • Sompio avaa ovia myös uusille matkailualan yrittäjille tulla tälle alueelle tarjoamaan esimerkiksi opastettuja retkiä ja vaelluksia, Touru vinkkaa.
Kullanhuuhdontaa Sompiossa. Kuva Heikki Sulander
Kullanhuuhdontaa Sompiossa. Kuva Heikki Sulander

Toimijat halusivat yhteistyöhön

Vuonna 2016 tehdyssä Kultainen Pohjoinen -hankkeen esiselvityksessä todettiin, että Pohjois-Sodankylän toimijoilla on kiinnostusta omaan matkailuyhdistykseen ja halua laajaan yhteistyöhön saadakseen aiempaa enemmän näkyvyyttä alueelle. Työn

alkuun saattamiseksi Sodankylän kunta käynnisti yksivuotisen Pohjois-Sodankylän matkailun kehittäminen -hankkeen.

Yritysryhmähankkeen avulla alueen toimijoille on tarjottu muun muassa Visit Finland Akatemian koulutuksia, jotka valmentavat esimerkiksi kansainväliseen myyntiin.

  • Todella hienoa, että yhteistyöaloite on lähtenyt nimenomaan yrittäjiltä ja he ovat olleet aktiivisesti mukana kaikissa koulutuksissa, sanoo Harjula.

Hankkeen avulla Sompiolle teetettiin myös visuaalinen ilme, jonka tyylikäs mustavalkoinen värimaailma pohjaa Sodankylän vaakunaan. Sompion logon keskiössä on Nattastuntureiden terävähuippuinen siluetti. Visuaalisesta ilmeestä vastaa rovaniemeläinen mainostoimisto Seven-1.

Pohjois-Sodankylän matkailun kehittäminen -hankkeen hintalappu oli 80 000 euroa. Lapin ELY-keskus rahoitti 60 000 euroa, ja loppusumman ovat rahoittaneet Pohjois-Sodankylän matkailuyhdistys ry, Tankavaaran Ravintola- ja Majoituspalvelu Oy, Vega-Service, Vuotson Maja Ay, t:mi Kasper von Wuthenau sekä Purnumukan mökki- ja poropalvelut.

Sompion kotisivut on avattu osoitteeseen www.visitsompio.fi.

Sompion alue ei ole kovin kakana Urho Kekkosen kansallispuistosta.

Katso lisää kuvia Visit Sompio