Lapin matkailun hurja kasvuvauhti jatkui vuonna 2017. Ulkomaisten yöpymisten määrä kasvoi yli 22% koko Suomen ulkomaisten yöpymisten kasvaessa 14%. Matkailijoista suurin ryhmä on edelleen britit, joiden yöpymisiä Lapissa rekisteröitiin 274 000. Lentomatkustajien määrä Lapissa kasvoi 23%.

Vuonna 2017 ulkomaisten matkailijoiden määrä ohitti ensimmäistä kertaa kotimaisten matkailijoiden määrän. Ulkomaisten matkailijoiden osuus oli erityisen korkea joulukuussa. Tuolloin Lapissa rekisteröitiin yhteensä 465 000 yöpymistä, joista ulkomaisia 370 000. Ulkomaisten kävijöiden määrä kasvoi vuonna 2017 kaikkina kuukausina, kun kotimaisten matkailijoiden määrässä nähtiin pääasiassa laskua.

Matkailumarkkinoinnin satsaukset sulan maan aikaan

Lapin matkailun voimakas sesonkiluonteisuus tuo haasteita kasvuun. Sesonkiluonteisuus painaa alan kannattavuutta, hidastaa investointien toteutumista ja hankaloittaa työvoiman rekrytointia. Myös Lappiin muualta saapuvien työntekijöiden asuntotilanne on muuttunut haasteelliseksi.

House of Laplandin matkailumarkkinoinnin satsaukset suunnataan seuraavien vuosien aikana sulan maan ajalle. Tavoitteena on tuplata kesämatkailun volyymi vuodesta 2017 vuoteen 2019.

”Kesän vetovoimatekijät liittyvät valoon, sen vaikutuksiin pohjoisen luonnossa ja matkailijan mahdollisuuksiin toteuttaa itseään Lapissa. Esimerkkejä tästä ovat valokuvaus, yön yli kestävät tapahtumat ja superfoodeista ja kansallispuistoista nautiskeleminen”, kertoo House of Laplandin matkailun ohjelmapäällikkö Katariina Imporanta.  ”Kesämatkailija on talvimatkailijaa nuorempi, arvostaa puhtautta ja rauhallisuutta, ja tulee todennäköisimmin Keski- ja Etelä-Euroopasta tai Aasiasta. Kohdennamme viestintäämme jatkossa juuri heille.”

Trendit Lapin puolella, mutta kustannuskilpailukyky huolestuttaa

Matkailu on kasvanut globaalisti 4-5% vuositahdilla vuosia, ja kasvun ennustetaan jatkuvan. Lappi on hyötynyt myös kansainvälisistä trendeistä, jotka suosivat turvallisuutta, puhtautta ja aitoutta. Lappi edustaa monille vielä löytämätöntä, kestävää kohdetta, joka tarjoaa turvallisen luontokokemuksen.

Kotimaisten matkailijoiden määrän väheneminen aiheuttaa kuitenkin huolta.

”Meidän on tärkeää nyt huolehtia siitä, että säilymme kilpailukykyisinä niin kotimaisten kuin ulkomaisten matkailijoiden näkökulmasta. Matkailun kustannuksiin vaikuttaa keskeisesti Suomessa tehtävät päätökset arvonlisäverosta ja olen erittäin huolestunut jatkuvasti esillä olevasta arvonlisäverokantojen harmonisoinnista. On harmillista, jos ulkomaille matkustaminen tehdään suhteessa entistä edullisemmaksi vaihtoehdoksi”, toteaa Lapland Hotels -ketjun toimitusjohtaja Ari Vuorentausta.