Vuonna 2016 solmittu Saimaa-sopimus on muuttunut toiminnaksi, kun Saimaan alueen markkinointitoimijat, goSaimaa ja Visit Saimaa ovat käynnistäneet Saimaan alueen yhteismarkkinoinnin. Matkailumarkkinoinnin uusi yhteinen kattobrändi Lake Saimaa Purest Finland tähtää erityisesti kansainvälisille markkinoille, joilta haetaan merkittävää matkailuvirtojen kasvua. Saimaan alueesta on tarkoitus rakentaa yksi maamme tunnetuimmista matkailubrändeistä Helsingin ja Lapin rinnalle.

Lappeenrannan, Imatran, Mikkelin ja Savonlinnan kaupungit, Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon maakuntaliitot sekä niissä toimivat matkailumarkkinointiyhtiöt solmivat vuoden 2016 lopulla Saimaa -sopimuksen Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon matkailutoimijoiden välisestä markkinointiyhteistyöstä. Yhteistyön keihäänkärjeksi on nyt määritelty uusi yhteinen kattobrändi, Lake Saimaa Purest Finland. Brändikäsikirjaan on samalla määritelty kansainväliset kohdemarkkinat ja Saimaan alueen kärkituotteet yhteistyössä eri toimijoiden kesken.

Saimaasta maamme kolmas kansainvälisesti tunnettu matkailubrändi

– Yhdistämällä matkailutoimijoiden markkinointipanostukset on mahdollista saada selkeä tuottavuusloikka Saimaan kansainväliseen markkinointiin. Päämarkkinat ulkomailla ovat selvät, keskitymme saksankieliseen Eurooppaan sekä Venäjän ja Kiinan matkailumarkkinoille, sanoo goSaimaan brändi- ja markkinointijohtaja Juha Sorjonen.

Yhteisenä tavoitteena on nostaa Saimaan alue Suomen kolmen tärkeimmän matkailualueen joukkoon Helsingin ja Lapin rinnalle. Tämä saavutetaan laajalla yhteistyöllä koko Saimaan alueen toimijoiden kanssa. Etelä-Savon matkailun kehittämistä ohjaavat strategiat ja tavoitteet ovat hyvin yhdenmukaisia Etelä-Karjalan kanssa. Käytännön yhteistyötä helpottaa myös koko alueen yhteinen arvopohja: yhteistyö, kestävä kehitys ja vieraanvaraisuus.

– Saimaan ehdottomia valtteja ovat tila, puhtaus ja luonto sekä niihin liittyvät elämykset. Näistä kiinnostuneita matkailijoita voisi kutsua moderneiksi luontohumanisteiksi, jotka ovat jo kokeneita matkailijoita. He arvostavat paikallista elämäntapaa, koskematonta luontoa, lähiruokaa ja ovat kokeilunhaluisia. Saimaa on myös koko Euroopan neljänneksi suurin järvi, vaikka niin ei useinkaan ajatella. Saimaalla on noin 14 000 saarta ja 14 000 kilometriä rantaviivaa, se on enemmän rantaviivaa kuin koko Ranskan valtiolla yhteensä, Visit Saimaan matkailujohtaja Maisa Häkkinen kertoo.

Yhteys Italiaan

Matkailun kehitysjohtaja Pellervo Kokkonen Savonlinnasta toteaa, että tehty yhteistyö on jo alkanut kantaa hedelmää.

– Olemme jo yhteistyön alussa havainneet voimakasta kansainvälisen matkailun kasvua Saimaan alueella. Ulkomaalaisten yöpymisten määrä Saimaan alueella vuonna 2017 kasvoi 21 % edelliseen vuoteen 2016 verrattuna, kun koko maassa kasvua oli 14 % vuonna 2017. Odotan, että tänään lanseerattu kattobrändi ja entistä tiiviimpi yhteistyö tuovat jatkoa tälle kehitykselle.

Voimaa Saimaan alueen matkailumarkkinoille tuo myös uusi lentoyhteys Lappeenrannan ja Milano-Bergamon välille.

– Uusi lentoreitti avaa meille aivan uudenlaisen väylän myös italialaisiin matkailijoihin. Tartumme tilaisuuteen heti ja ensimmäinen meidän, Visit Finlandin ja Ryanairin yhteinen Italian kampanja käynnistyy jo maaliskuussa. Italian lisäksi teemme jatkuvasti erilaisia toimenpiteitä Venäjällä tarkoituksena tuoda Saimaan kiertomatkatuotetta tutuksi molemmissa maissa, Lappeenrannan kaupungin matkailu- ja markkinointipäällikkö Mirka Rahman taustoittaa.

Kiertomatkalla vierailija voi kokea Saimaan parhaimmat palat esimerkiksi ruokaan, kulttuurin, ulkoiluun ja nähtävyyksiin liittyen. Kiireisen matkailijan kiertomatka voi kestää päivän, maltillinen nautiskelija voi viihtyä Saimaalla viikon tai pidempäänkin.