scandic-hotel-station-tampere_2

Hotellit Tampere: Kesällä suurin osa suomalaisista tekee hotellivarauksensa viime hetkellä. Tämä selviää Scandicin tilastoista, jotka koskevat internetissä tehtyjä varauksia.

Hotellit saavat varaukset viime hetkellä. Asiakkaista 60 prosenttia varaa huoneen hotelliin saapumispäivää edeltävän viikon aikana, ja kaksi kymmenestä varaa huoneen vasta samana päivänä, kun he saapuvat hotelliin.

Yllättäen huonoimmin varauksia ennakolta tekevät lapsiperheet, joista neljännes varaa huoneen vasta saapumispäivänä.

Ulkomaan varauksiin verrattuna ero on suuri. Matkailualan tilastojen mukaan esimerkiksi kesäkauden valmismatkojen varauksissa suunta on päinvastainen. Monet haluavat varata matkan jopa vuotta aiemmin.

– Asiakkaiden kannattaisi tietenkin tehdä hotellivaraus niin ajoissa kuin mahdollista, jotta hinta olisi mahdollisimman edullinen. Kun varauksen tekee suoraan mobiilisti tai verkkosivujemme kautta, hinta on edullisempi. Varsinkin lapsiperheiden olisi hyvä varata huone ajoissa, sillä perhehuoneemme ovat erittäin suosittuja, toteaa Scandic Suomen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Kati Puukko.

Tilastojen mukaan 60 prosenttia Scandicin asiakkaista tekee varauksen saapumispäivää edeltävällä viikolla. Asiakkaista 21 prosenttia varaa huoneen saapumispäivänä. Lapsiperheistä näin toimii 24 prosenttia. Tiedot perustuvat 20.6.-19.8. koottuihin varaustilastoihin.

Tampereen hotellit Scandicilla tarjoavat lapsille vain kaikkein parasta

Scandic panostaa siihen, että lapset saisivat erityishuomiota ja tuntisivat itsensä tervetulleiksi. Hotellissa yöpymisen tulisi olla lapsille seikkailu. Kaikissa Scandic-hotelleissa, kuten Tampereen uusimmassa Scandic Tampere Station hotellissa onkin leikkihuone, jossa voi piirtää, askarrella ja pelata. Scandicilla on myös oma maskotti, Sigge-siili, joka keksii aina kivaa tekemistä ja puuhastelee lasten kanssa. Lisäksi Jamie Oliverin uusi lasten ruokalista palvelee perheen pienimpiä Scandic-hotellien ravintoloissa.

Heinäkuun alusta alkaen 18 ruotsalaisessa Scandic-hotellissa on tarjolla on ”Alla glada” ‑paketti, johon sisältyy yöpyminen, aamiainen, aikuisille päivällisbuffet ja yksi juoma sekä lapsille Jamie Oliverin lastenmenu ja rajoittamaton määrä virvoitusjuomia.

Scandic aikoo puolittaa ruokajätteensä määrän

Suuri osa hotellien jätteestä on ruokajätettä, jota syntyy päivittäin satoja kiloja, varsinkin aamiaisen aikana. Scandic panostaakin nyt jätehävikkinsä pienentämiseen kaikissa hotelleissaan.

Suomen Scandic-hotellien tavoitteena on puolittaa ruokajätteensä määrä, mikä tarkoittaa noin 100 000 kilon jätemäärän vähennystä. Suurin osa ruokajätteestä syntyy aamiaisnoutopöydän yhteydessä.

Tavoite saavutetaan kouluttamalla työntekijöitä sekä optimoimalla eri tilaisuuksiin valmistettavan ruuan määrää.

– Uskon että tulemme pääsemään tavoitteeseemme yhdessä henkilökunnan ja asiakkaidemme kanssa, kertoo Scandic Suomen ravintolatoimenjohtaja Ville Ikonen.

Scandic teki viime syksynä pilottiprojektin Scandic Grand Marina -hotellissa, mikä todisti, että osaamiseen ja suunnitteluun panostava hotelli voi vähentää jätteen määrää merkittävästi. Onnistuneen pilotoinnin jälkeen ruokahävikkiprojekti laajennettiin kaikkiin hotelleihin tammikuussa.

– Panostamalla ruokajätehävikin kontrollointiin vaalimme ympäristöämme. Luonnollisesti meille on tärkeintä aina vieraidemme viihtyminen, ja toivomme tämän herättävän myönteisiä ajatuksia myös asiakkaidemme keskuudessa, jatkaa Ikonen.

Scandic Tampere Station