Lapland Hotels on äänestetty sijalle kaksi Suomen vastuullisin hotellibrändi -listauksessa, Sustainable Brand Index 2021 -tutkimuksessa. Sijoitus on systemaattisen työn tulosta. Paikallisuuden kunnioittaminen ja vaaliminen sekä luonnon huomioiminen ovat olleet perheomisteisen Lapland Hotelsin ytimessä aina yhtiön perustamisesta, vuodesta 1965 saakka.

Sustainable Brand Index -selvitys on Euroopan suurin riippumaton vastuullisuuteen keskittyvä bränditutkimus. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä tietoisuutta vastuullisesta yritystoiminnasta ja sen merkityksestä yritysten brändille. Tänä vuonna tutkimuksen piirissä oli yhteensä 212 yritystä.

Yllätyksellinen illallinen ja hemmotteleva hotellimajoitus – Lapland Hotel paketoi staycation-miniloman

Toimialansa toiseksi vastuullisimmaksi toimijaksi kuluttajien toimesta äänestetty Lapland Hotels nojaa vahvasti paikalliseen toimintaan ja verkostoihin 14 tunturihotellin ja neljän kaupunkihotellin sekä laajan ohjelmapalvelutoiminnan, Lapland Safariksen, tarjonnan kautta.

Kuluttajien luottamusta brändeihin on lisännyt kuluneena vuonna erityisesti terveyteen ja turvallisuuteen liittyvät konkreettiset vastuullisuusteot. Hotelleissa ne ovat tarkoittaneet monenlaisia tehostettuja hygieniatoimenpiteitä kuten tälläkin hetkellä käytössä oleva maskien käytön edellytys kaikissa Lapland Hotelsin kohteissa.

– Olemme otettuja saamastamme tunnustuksesta. Mennyt vuosi haastoi alaa isosti, ja etenkin sosiaalisen vastuun näkökulma korostui. Asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuudesta huolehtiminen on vaatinut myös vaikeita päätöksiä. Perheyrityksenä arvojemme mukaisesti niin henkilöstön kuin asiakkaiden terveys ajaa kaiken edelle – tämän eteen olemme tehneet paljon töitä. Olemme olleet muun muassa suunnannäyttäjiä maskien käytön edellyttämisessä, ja saimme myös paljon kiitosta hotelliemme, ravintoloidemme ja hiihtokeskustemme proaktiivisesta sulkemisesta jo ennen viranomaisilta tulleita ohjeistuksia koronan alettua viime keväänä, summaa Lapland Hotelsin hallituksen puheenjohtaja Pertti Yliniemi.

– Meillä on syytä uskoa, että kesä tulee olemaan erittäin vilkas kotimaan matkailun näkökulmasta, ja Lappi matkakohteena nousee varmasti kärkisijoille. Teemme parhaamme vastuullisen toiminnan suhteen tästä eteenpäinkin, jatkaa Lapland Hotelsin toimitusjohtaja Ari Vuorentausta.

Lapland Hotelsin toiminnan ydin nojaa paikallisuuteen ja Suomen ainutlaatuisiin Lapin kohteisiin. Kaupunkihotelleissa kytkös Lappiin syntyy esimerkiksi paikallisista raaka-aineista, jotka tuovat työtä ja tuloa pohjoisen pienille yrittäjille. Lapland Hotelsin merkitys paikallisten työllistämisessä välillisesti ja arvoketjujen kautta onkin erittäin merkittävä.

– Verotulot jäävät alueelle, jossa toimimme, palkkaamme paikallista väestöä ja käytämme paikallisia palveluntarjoajia. Investoinnit tehdään pitkän tähtäimen suunnitelman mukaan – olemme yksi Lapin alueen suurimmista toimijoista ja kehittäjistä. Ympärivuotisuuden kehittäminen on kestävän kehityksen perusta ja vastuullisuuden kehittäminen kokonaisuudessaan on jatkuva prosessi. Siinä ei tule koskaan valmiiksi, toteaa Vuorentausta.

Vastuullisuus on arjen tekoja myös ohjelmapalveluissa

Lapland Hotelsin sisaryhtiössä, ohjelmapalveluyritys Lapland Safariksessa on myös tehty pitkäjänteistä vastuullisuustyötä yhteistyössä sen yli 300 paikallisen alihankkijayrityksen kanssa. Lapland Safaris on mukana muun muassa Animal Welfare -ohjelmassa, ja kestävän luontomatkailun periaatteista sillä on yhteistyösopimus Metsähallituksen luontopalveluiden kanssa.

– Kelkkailukilometreistämme 100% ajetaan markkinoiden vähäpäästöisimmillä 4-tahtikelkoilla, ja ilmastokompensoimme kelkkasafareidemme päästöt rahoittamalla hiilinieluja Gold Standard -sertifioituihin projekteihin. Koko matkailuyhtiömme on Pidä Lappi Siistinä ry:n jäsen, kertoo Rami Korhonen Lapland Safariksesta.