Huber
stallhagen-lemon-olut

Usein trendi sekoitetaan itse asiassa varsin pysyviin asioihin, kuten ikiaikaiseen olueeseen. Olut on yksi vanhimpia juomia ja se vaahtoaa nyt laaturavintoloissa vain entistä väkevämmin.

Vaikkei pihviravintolana tunnettu Ravinteli Huber ole varsinaisesti olutravintola, siellä juoma on ollut erittäin vahvasti esillä heti ravintolan avaamisesta lähtien.

Pienpanimoala elää uutta kukoistustaan ja tämä näkyy myös Huberin hanoissa. Niitä on huikeat viisi kappaletta. Yksi niistä on vaihtuva pienpanimo Stallhagenin hana. Paikallista olutvalikoimaa edusti vieralumme aikaan Nokian Panimon EloWehnä, joka on mm. Helsinki Beer Festivalin olutkilpailujen perusteella Suomen parhaita vehnäoluita. Rapakon takaa tullut erikoisuus on Thornbridge-panimon Sequoia, joka on amerikkalaistyylinen Amber Ale. Myös kansainvälinen Heineken löytyy ravintolan hanasta. Ravinteli Huberin henkilökunta on muuten käynyt läpi laatu- ja koulutusohjelman, jonka tavoitteena on taata asiakkaille paras mahdollinen olutelämys ravintolassa.

huber2

Olut luontevana seuralaisena hampurilaisen kanssa

Vaikka pöytä katetaan täälläkin viinilasein, yhä useampi asiakkaista saa halutessaan laatuoluita maisteltavakseen.

– Huberissa on mukavaa syödä rennosti ja katuruokailumaisen nopeastikin, ravintoloitsija Mika Roito tuumaa jatkaen, että mm. Huberin listalle poimittu purilainen on helppoa syötävää.

– Sen voi nauttia lautaselta pöydän ääressä tai paperiin käärittynä syödä vaikka käsin.

Huberiin voi aina poiketa myös ilman pöytävarausta. Ravinteliin piipahtaa toisinaan asiakkaita myös pelkälle oluella tai lasillisella viiniä.

heineken-olutravintolassa

Heinekenin Star Serve –laatuohjelmaan valituissa, huolellisen koulutuksen saaneissa ravintoloissa asiakkaille taataan, että olut on aina samalla tavalla tarjoiltu ja jokainen vaihe tehdään huolella.

– Uusi kukoistuskausi oluen tarjoilussa saadaan vain keskittymällä laatuun. Jotta ravintolat voivat menestyä kilpailussa, valttina ovat elämykset, sanoo ravintolakanavan johtaja Seppo Salkoharju Hartwallilta.

Heineken esitteli ensimmäisenä olutbrändinä Suomessa laatuohjelmansa, jonka tavoite on taata asiakkaille paras mahdollinen olutelämys ravintoloissa.

Vaikutukset myynnissä ja asiakaskokemuksessa

Laatuohjelmalla on vaikutusta ravintolan hanamyyntiin, arvostukseen ja kokemukseen laadusta. Se saa asiakkaan palaamaan uudelleen maukkaan tuopillisen ääreen – ainoa syy tilata toinen olut on ensimmäisen erinomainen laatu.

Ravinteli Huber oli mukana, kun Hartwall aloitti ohjelmaan mukaan valittujen asiakkaidensa koulutuksen Star Serve -ravintoloiksi elokuussa 2013.

– Tavoitteenamme on varmistaa, että asiakkaamme tarjoavat ensiluokkaisen laadukasta palvelua. Tuemme heitä ympäri vuoden koulutuksilla ja laadun varmistamiseksi teemme myös yllätysvierailuja. Aiomme myös palkita menestyksekkäimpiä ravintoloita, kertoo Hartwallilla hanaoluiden laatupäällikkönä toimiva Valentina Costanza.

Hartwall keskittyy tulevina vuosina parantamaan hanaoluiden tarjoilurituaalia yhä edelleen. Juomatalo tulee myös valitsemaan Star Serve -ohjelmaan mukaan lisää ravintoloita, ja näin kehittämään aktiivisesti suomalaista olutkulttuuria kohti sen kukoistusta.

Laadukas hanaolut tarjoillaan laatuohjelman mukaisesti

1. Huuhtele lasi: olut tarjoillaan juuri pestystä, puhtaasta, kirkkautta hohtavasta merkkilasista.
2. Laske: olut lasketaan käsikäyttöisestä hanasta 45 asteen kulmassa ja nostetaan hiljalleen pystyasentoon lasin täyttyessä.
3. Tasoita vaahto: oluen pinnalle jää kerros vaahtoa suojaamaan oluen aromeita. Ylimääräinen vaahto ”skimmataan” pois, jotta hiilihapot pysyvät lasissa ja olut raikkaana.
4. Tarkasta: olut on oikeaoppisesti laskettu, kun vaahtokukka on Heineken-logon tähden sakaroiden tasolla.
5. Tarjoile: täydellinen olut tarjoillaan lasinalusen kanssa.

Teksti ja tilakuvat: Toni ja Ronja Honko, Lifestyle Media Oy
Annoskuvat: Ravinteli Huber

KOTISIVUT RAVINTOLAESITTELY