Gastropub-ravintoloitsijat Sami ja Anu Lappalainen ovat usein itse ravintoloissaan tiskin takana asiakkaita palvelemassa.

Hämeenpuiston Gastropub-pioneeri Tuulensuu aloitti toimintansa 11.4.2004 tuoden Tampereelle ja koko Suomeen palan ehtaa Keski-Eurooppaa mm. belgialaisten omatuontioluiden muodossa aikana, jolloin kansa kiskoi baareissa ainoastaan keskiolutta. Siitä alkoi jo 15 vuotta kestänyt matka, joka on ollut täynnä sammankonreisiä, palkintoja ja säkenöivää samppanjaa laseittain tarjottuna.

Tuulensuu voisi sijaita missä vaan. Se on puitteiltaan, purtaviltaan ja juotaviltaan aito sekä ajaton. Ravintoloitsijapariskunta Anu ja Sami Lappalaisen luoma valtaisan valikoiman klassikko on käsite koko maan ravintolakentällä.

Ajatus omasta ravintolasta muhi Lappalaisten mielissä kauan. Keittiötaustainen, pitkään alalla salinkin puolella toiminut pariskunta oli tympääntynyt ravintolavalikoimaan, tai pikemminkin valikoimattomuuteen, ja halusi tuoda Tampereelle jotain ihan muuta.

– Ei vaan ollut sellaisia paikkoja, joissa olisi itse ollut kiva käydä vapaalla. Halusimme tehdä sellaisen. Ja nimenomaan sellaisen, millaista Suomessa ei vielä ollut, Sami Lappalainen kuvailee.

Ravintoloitsija Sami Lappalainen palvelupuuhissa juuri Hämeenpuiston laidalle avautuneessa Gastropub Tuulensuussa kesällä 2004.

Laatujuomiin perehtyneet Lappalaiset laittoivat vastoin kaikkia neuvoja Hämeenkadulle pystyyn pikkuisen Bar Tuulensuun samppanjoineen, sikareineen ja portviineineen. Sekä samppanjaa että portviinejä sai ostaa laseittain.

– Kaikki sanoivat, ettei niin voi tehdä. Ajattelimme, että no me teemme niin!

Palvelu suunniteltiin alusta alkaen tuotelähtöisesti tarkoituksena tarjota asiakkaille elämyksiä. Heti avajaisvuonnaan Tuulensuun väki teki ensimmäisen omatuontijuomien noutoreissun pakettiautolla Belgiaan. Kyytiin pakattiin trappist-olutlaatikko poikineen.

– Toimme belgialaiset oluet Tampereelle aikana, jolloin porukka joi vaan keskaria hanasta. Emme ajatelleet niin, että porukka tulee pubiin vaan päihtymään, vaan halusimme tarjota erilaisia makuja ja kokemuksia, Sami Lappalainen kertoilee.

Liikeidea laajeni baarista hyvin nopeasti ruokaisiin mittoihin. Kun nykyinen, keittiöllinen liiketila Hämeenpuiston laidalta kesällä vapautui, syntyi siihen Gastropub Tuulensuu. Piisi alkoi oitis käydä kuumana. Tamperelaiset pääsivät haukkaamaan kiinni ensimmäistä kertaa esimerkiksi sammakonreisiin. Tarjolla oli myös tuoreita ostereita ja klassisia keskieurooppalaisia bistroannosmakuja, kuten karitsanmaksaa, lammaspullia olutkastikkeessa tai etanoita sinappi-kermakastikkeessa.

– Panostimme alusta asti myös pöytiintarjoiluun, vaikka kyseessä on pubi, Anu Lappalainen kertoo.

Tuulensuu oli vuosia ainoa sammakonreisiä tarjoava ravintola Tampereella ja kauempanakin.

Gastropub Tuulensuu toi tullessaan aivan uudenlaisen ravintolakulttuurin muodon ja madalsi kynnystä käydä ulkona syömässä. Laadukkaita annoksia syömään suunnatakseen ei tarvinnut olla paksulla lompakolla tai pönöttävällä asenteella varustettu. Ja kun maltaisissa oli rutkasti makua maisteltavaksi, vähempikin piisasi. Olutharrastajat löysivät tiensä Tuulensuuhun nopeasti.

Tuulensuu on tullut tunnetuksi paitsi omatuontijuomistaan ja valtaisasta juomavalikoimastaan muutenkin, myös lukuisista tapahtumistaan ja teemaviikoistaan sekä yhteistyöstä alan oppilaitosten ja maahantuojien kanssa. Kolme vuotta sitten perustettiin myös oma panimo, Nordic Brewery, joka tuottaa olutta sekä Lappalaisten omiin että muidenkin ravintoloiden hanoihin ja pullopataljooniin.

Tuulensuu on pokannut vuosien varrella lukuisia palkintoja Vuoden Olutravintola -voitoista monivuotisiin 50 Parasta Ravintolaa -listasijoituksiin aikana, jolloin kaikki muut listan ravintolat olivat selkeästi ruokaravintoloita. Gastropub-ravintolaperhe on myös kasvattanut alalle massiiviset määrät maineikkaita tekijöitä olutmestareista voitokkaisiin sommeliereihin.

Tuulensuun jälkeen rivakkaliikeiset Lappalaiset ovat synnyttäneet lukuisia muitakin mutkattomia, erilaisia ravintolalapsia. Ulkomaanmatkoilta tarttuu mukaan aina ideoita.

– Aina kun hyviä liiketiloja on tullut vastaan ja rahatilanne on sallinut, olemme avanneet erilaisia paikkoja. Tämä on meille enemmän elämäntapa kuin bisnes, Anu Lappalainen kuvailee.

– Henkilökunta on aina pelko persiissä, kun lähdemme reissuun. Kun tulemme takaisin, olemme aina innoissamme jostain uudesta jutusta, Sami Lappalainen
naureskelee mehevästi.

Teksti ja kuvat: Ronja Honko, Lifestyle Media Oy

KOTISIVUT RAVINTOLAESITTELY