Kustantaja Petri Kaukonen (vas.), mediamyynnistä vastaavat Reijo Nurminen ja Marko Mäkelä sekä baarimikkona takimmaisena päätoimittaja Mikko Reinikka.

Tampere saa uuden ruokaa, kulttuuria ja ruokakulttuuria esille tuovan lehden. Kuluvana vuonna kolme kertaa ilmestyvä Pintxo on tamperelaisten toimijoiden yhteistyön herkkupala.

Tamperelainen lehtikustantaja Media Potentia Oy ja viestintäyritys Albert Hall Finland Oy toteuttivat syksyllä 2018 yhden erikoisnumeron Haarukka-lehteä, joka sai niin hyvän vastaanoton, että yrittäjät Petri Kaukonen ja Mikko Reinikka päättivät laajentaa sisältöä ruokakulttuurin lisäksi myös muuhun kulttuuritarjontaan. Idea poiki Pintxo Ruoka&Kulttuuri -lehden, jonka ensimmäinen numero ilmestyy huhtikuussa 2019. Tarkoitus on julkaista kolme numeroa vuonna 2019, toinen elokuussa ja kolmas marraskuussa.

– Tampereella on rikas ruoka- ja muu kulttuuritarjonta, varmasti yksi maamme kiinnostavimmista kattauksista, kertoo lehden päätoimittaja ja viestintäyrittäjä Reinikka.

Reinikka on ruoka-alan moniottelija, joka mm. järjestää Tampereella tuhansittain väkeä ravintoloihin liikuttavan jokavuotisen Pintxo-viikon.

– Jostain syystä Tampere on kuitenkin saanut varsin vähän palstatilaa eteläsuomalaisissa medioissa. Aamulehtikin lopetti perjantain ravintolasivunsa ja kulttuuriosastoakin on supistettu. Istuimme palaverissa Media Potentian Petri Kaukosen kanssa ja totesimme yksissä tuumin, että tamperelainen ruoka- ja kulttuurielämä tarvitsee oman julkaisun. Pintxo tulee vastaamaan tähän tarpeeseen, Reinikka tuumaa.

– Laadukkaalle painetulle medialle on vielä kysyntää, kertoo lehden kustantaja Kaukonen.

– Pintxo esittelee ruoka- ja kulttuuripersoonia sekä heidän lempiruokiaan kotioloissa. Lukijat haluavat säilyttää reseptit ja niihin liittyvät tarinat. Painettu media on keräilytarkoitukseen ylivoimainen.

Vaikka Pintxo ilmestyy Pirkanmaalla ja keskittyy alueen ravintola-, ruoka- ja kulttuuritarjontaan, kerrotaan sen seuraavan tiiviisti myös kansainvälisiä trendejä. Jakelu toteutetaan laadukkaissa hotelleissa ja ravintoloissa sekä kulttuurilaitoksissa, lehtitelineissä ja valituissa lehtimyyntipisteissä. Osa artikkeleista julkaistaan myös sähköisesti.