Pöytävarauksen perumatta jättäminen esteen sattuessa saattaa näyttää ja tuntua asiakkaan näkövinkkelistä harmittomalta pikkujutulta. Mutta mitä jos ravintola on pieni ja oharit suuret? Tai kyseessä ainutkertainen erikoisillallinen, jolle olisi ollut muitakin tulijoita tuvan täydeltä? Haamuasiakkaiden kummittelu on niin ravintoloille kuin muille asiakkaillekin ikävä ilmiö.

Ohareiden osuessa kohdalle tulevat ravintolan kannalta taloudelliset menetykset ehkä ensimmäisenä mieleen, mutta tyhjät paikat salissa voivat olla ikäviä muutenkin. Mitä ajattelee samana päivänä turhaan pöytää tiedustellut asiakas, joka illalla ravintolan ohi kulkiessaan näkeekin tilaa olevan? Sapettaahan se.

– Meille saatetaan soitella peruutuspaikkojen toivossa vielä samana iltanakin. Ja sitten kun ajetaan ravintolan ohi, nähdään tyhjiä pöytiä. Se tekee meistä helposti asiakkaan mielessä vähän pottumaisia. Siksikin mielestäni on tärkeää avata kuluttajalle näitä asioita, etteivät ne olisi mitään ihmetyksiä. Välttämättä ei vaan tiedetä, minkälaisia tilanteita tyhjien pöytien takana saattaa olla, ravintola C:n sommelière-ravintoloitsija Christina Suominen valottaa.

Christina Suominen

Ainutkertaisten tapahtumien, kuten esimerkiksi viinitilallisten isännöimien tai emännöimien illallisten ollessa kyseessä asiakkaiden ovelta käännyttäminen onkin erityisen surullista. Kumminkin puolin. Myös taloudelliset tekijät ovat luonnollisesti varsin merkittäviä erityisesti suurien oharien sattuessa pienelle ravintolalle. Mikäli 40:n asiakaspaikan täyteen varattuun ravintolaan oharit tekee 10:n asiakkaan seurue, menettää ravintola tienestiä samassa suhteessa.

– Neljännes sen illan tuloista jää saamatta. Ja koska toimimme tuoreiden raaka-aineiden kanssa, niin nekin menevät hukkaan.

On asiakkaalle yleensä hyvin pieni, mutta ravintolalle todella tärkeä asia ilmoittaa, jos itse tai osa muusta seurueesta ei pääsekään paikalle. Eikä kyseessä ole pelkästään edes raha.

– Nämä ovat pitkälti myös kohteliaisuusasioita. Olemme varautuneet ja valmistautuneet vieraiden saapumiseen monin tavoin: keittiö on tullut jo tunteja aikaisemmin esivalmistelemaan illan ruokia. Salin puolella olemme esimerkiksi silittäneet liinat, laittaneet katteet pöytiin ja laittautuneet itsekin iltaa varten. Ystäville kylään menemisen peruuntumisestakin ilmoitetaan.

Myös suurissa yksityistilaisuuksissa peruuttamatta jättäminen luo harmillisia tilanteita.

– On surullista, jos ei nähdä sitä ilmoittamisen vaivaa. Isäntä ja emäntä maksavat myös heidän ruoistaan. Se on rahan ja kaikkien voimavarojen tuhlausta, Suominen toteaa.

Juho Rajamäki (vas.) ja Mika Roito

Lounasravintolana tunnettu Kauppahallin 4 Vuodenaikaa kokkaa ilta-aikaan kerran kuukaudessa ainutlaatuisia teemallisia erikoisillallisia, joille on päätetty luoda oharien varalta tietyt varausehdot. Mikäli varaustaan ei peruuta ajoissa tai jättää tyystin tulematta, laskutetaan varauksen tekijältä puolet menun hinnasta.

– Tilaamme raaka-aineet aina vain sitä kyseistä iltaa varten, joten ne eivät ole meillä esimerkiksi lounaalla käytössä. Jos joku seurue peruu, voi tavaraa jäädä käteen ja mennä hukkaan. Onneksi meille tapahtuu ohareita todella harvoin, keittiömestari Juho Rajamäki kertoo.

Berthassa ja Huberissa tunnetaan työ- ja raaka-ainehävikin harmitukset.

– Toivon, että kun asiakkaat tekevät varauksen, he suhtautuisivat asiaan yhtä vakavasti kuin mekin. Molemminpuolinen luottamus on tärkeää. Ymmärrämme kuitenkin hyvin myös sen, jos esteitä tai muutoksia tulee. Vielä samana iltanakin on ihan OK ilmoittaa, jos ei pääsekään paikalle. Sanktioimaan emme halua lähteä, ravintoloitsija Mika Roito toteaa.

Myöhäänkin peruminen on siis ehdottomasti parempi ratkaisu kuin tyystin ilmoittamatta jättäminen. Jos pöytiä täytyy pitää varattuina asiakkaille, jotka eivät saavukaan, menee joka tapauksessa aina jotain hukkaan.

– Normaalitilanteessa sillä ei ole ihan niin suurta merkitystä, jos kakkonen jää tulematta. Suuret ryhmät ja erikoisillat ovat tietenkin eri asia. Näissä tilanteissa on kyllä paljon, mitä ravintolakin voi tehdä. Esimerkiksi Huberissa Elina Airola kontaktoi varauksen tehnyttä porukkaa aktiivisesti. Mutta jos edellisen päivän keskustelussa seurue on vielä ollut tulossa ja seuraavana ei ilmestykään paikalle, niin sitten ollaan kyllä hassussa tilanteessa.

Helsingissä on jo tovin ollut huomattavissa ilmiö, jossa samalle illalle tehdään pöytävarauksia useisiin eri ravintoloihin. Vasta aivan loppusuoralla päätetään minne mennään, muille tehdään ilmoittamatta oharit.

– Onneksi Tampereella ei ole sellaista kulttuuria. Saattaisin olla sanktioasiasta vähän eri mieltä, jos meillä sellaista olisi, Roito tuumaa.

Teksti ja kuvat: Ronja Honko, Lifestyle Media Oy