Ravintola Tampella on saanut ravintolapäällikökseen osaavan salikonkarin, joka on Tampellassa jo kuin kotonaan. Monissa klassikkoravintoloissa työskennellyt Lasse Haapa arvostaa perinteitä, mutta tuo myös uusia viinikuvioita tullessaan.
– Taustallani on aika monta tamperelaista klassikkoravintolaa, kuten Tiiliholvi, Tillikka ja Salud. Minun mielestäni Tampellassa on sellainen vahva soundi, että se on tulevaisuuden klassikkoravintola. Ellei sitten ala olla sitä jo, Haapa tuumaa.
Vaikka Tampella palvelee mahtavissa historiallisissa kansallismaisemissa, on ravintola kuitenkin luonteeltaan mutkaton ja ilmapiiriltään pönöttämätön. Hyvin tamperelainen siis.
– Toimimme vanhassa tehdasmiljöössä rennossa tunnelmassa ja teemme ruokaakin rennolla otteella. Eikä tässä paljon enempää voisi tamperelaisuuden ytimessä olla. Näillä seinillä on tuhansittain tarinoita!
Tampella kertoo asiakkailleen talon tarinoita hykerryttävästi nimetyillä annoksillaan, mutta asiakkaatkin kertovat tarinoita tampellalaisille.
– Kuulen melkeinpä päivittäin vanhemmilta ihmisiltä, kuinka he ovat käyneet täällä töissä ja minkälaista väkeä täällä on ollut. On äärettömän hienoa työskennellä paikassa, jolla on aito tamperelainen historia, Haapa kiittää.
Vaikka Tampella vaaliikin perinteitä, tuo Haapa myös uusia tuulia tullessaan. Viimeisimmäksi vahvasti viinillisessä Lempäälän kartanoravintola ja -hotelli Vaihmalan Hovissa toiminut Haapa sykäyttää Tampellan viinivalikoimaa laajentamalla sitä uusiin rypäleisiin ja uuden maailman viineihin.
– Tuon tänne myös sellaisia rypälelajikkeita, jotka eivät ehkä ole suurelle yleisölle niin tuttuja. Laajennamme vähän katsantokantaa, annamme erilaista perspektiiviä ja luomme ihmisille uusia kokemuksia, sillä mielestäni se on ravintolan tehtävä.
17 vuotta alalla toiminut Haapa tähdentää myös hyvän palvelun tärkeyttä ja tarjoilijan pelisilmää: palvelu tulee suhteuttaa asiakkaan tilanteeseen teitittelyn sopivuudesta aina perirentoon jutusteluun asti.
– Nykypäivänä ei enää riitä, että tarjoilija kysyy, että maistuuko tai kaataa viinin teknisesti oikein. On tärkeää, että asiakas kokee olevansa aina tervetullut.
Saara Sinivuori näki saliosaajan nuoressa harjoittelijassa
Vaikka Haapa on salissa kuin kotonaan, ei hän alunperin osannut aavistella salin puolta omakseen lainkaan. Tähtäimessä oli keittiö.
– Muistan, kun menin ensimmäisen kerran rouva Saara Sinivuoren haastateltavaksi. Hain silloin harjoittelupaikkaa Aleksin Ravintoloista, ja ajattelin nuorena aloittelijana meneväni Katupoikaan ja siellä nimenomaan keittiöpuolelle. Saara oli kuitenkin sitä mieltä, että menen Tiiliholviin ja salin puolelle.
– En tiedä, näkikö Saara minussa sitten jo heti silloin sen, kuinka hyvin sovin juuri tähän työhön. Tykkään olla ja jutella ihmisten kanssa. Se sopii hyvin työpersoonaani. Ja siinä missä hyvä ruoka muistetaan, niin muistetaan myös hyvä palvelu, Haapa summaa.
Teksti: Ronja Honko, Lifestyle Media Oy