Meneillään oleva pienpanimobuumi on tehnyt kotimaisten alan toimijoiden tuotteet tunnetuksi useille oluen ystäville. Tällä hetkellä pienpanimoiden määrä on noin 80 ja uusien tuotemerkkien määrää ennen näkemätön. Suuret toimijat ovat laajentaneet tuotevalikoimaansa merkittävästi. Kuitenkin suurimmalle osalle kansaa monien panimoiden tuotteet ovat kuitenkin vielä täysin tuntemattomia.

Olut ei ole enää pelkkää vaaleaa lageria, vaan makukirjo on todella moninainen. Esimerkiksi pintahiivaoluet ovat vahvassa kasvussa. Kauppojen ja ravintoloiden valikoimat ovat monipuolistuneet. Monien kiinnostus olueen on herännyt, ikään tai sukupuoleen katsomatta. Tietoa oluen maailmasta on kuitenkin saatavilla Suomessa sangen rajoitetusti.

Valtakuntamme suurin ja vanhimpiin kuuluva olutseura, Suomen Olutseura aloittaa kampanjan, jolla oluen ilosanomaa tuodaan kaikkien huulille. Tämä tarkoittaa seuran kustantaman perinteikkään OlutPOSTI-lehden saattamisen digitaaliseen maailmaan ja sosiaalisen median kanavien perustamisen. Toimiin kuuluu myös vahvempi yhteistyö kumppaneiden kanssa sekä uusien yhteistyökumppaneiden hankinta. Suomen Olutseuran jäsenmäärää tullaan aktiivisesti kasvattamaan hankkimalla merkittäviä jäsenetuja sekä järjestämällä oluttapahtumia ja muita tempauksia.

simo-hamalainen”Olutbuumi on ollut meneillään jo jonkin aikaa ja se on näkynyt meillä positiivisena jäsenmäärän kasvuna. Kustantamamme OlutPOSTI-lehti on Suomen suurin olutlehti ja vastuunamme on auttaa oluesta kiinnostuneita pääsemään jyvälle oluen maailmasta. Otamme tässä nyt merkittävän askeleen tuomalla OlutPOSTI:n digitaaliseen maailmaan ja levittämään oluen ilosanomaa kaikkien saataville.” kertoo Simo Hämäläinen, Suomen Olutseuran puheenjohtaja.

Kumppanikseen toiminnan tehostamiseen ja sähköisten julkaisuiden tuottamiseen Suomen Olutseura on valinnut alaan erikoistuneen markkinointi- ja viestintätoimisto Provisual Oy:n. Yritys on suunnitellut ja toteuttanut alalle menestyksekkäitä kampanjoita ja omaa kokemuksen medioiden sähköistämisestä sekä sosiaalisen kanavien hallinnasta. He vastaavat muun muassa alaan liittyvien Tolkku käteen- sekä Pienpanimot- yhteisöiden sosiaalisesta mediasta ja viestinnästä.

”Vaikka alalla toimivat uskovat, että kaikki tietävät buumin ja uudet tuotteet, niin vielä on paljon porukkaa saatettavana olutkulttuuri pariin. Tässäkin kohtaa käytämme hyväksi viihde- ja musiikkiteollisuudesta oppimiamme keinoja, sillä onhan Olut yksi tähti muiden joukossa, tai tulee olemaan” toteaa Jari ”cyde” Hyttinen yrityksen vetäjä, olut- ja musiikkimies itsekin.