Tässä on kahden hengen hotellihuone ensimmäisessä Cumulus-ketjun ympäristösertifikaatilla palkitussa hotellissa.
Tässä on kahden hengen hotellihuone ensimmäisessä Cumulus-ketjun ympäristösertifikaatilla palkitussa hotellissa.
Tässä on hotellin viihtyisä aamiaishuone.
Tässä on hotellin viihtyisä aamiaishuone.

Kotimaisen Cumulus-hotelliketjun Hakaniemen hotellille on myönnetty palveluiden ympäristöystävällisyydestä ja laadusta kertova Pohjoismainen ympäristömerkki eli Joutsenmerkki. Cumulus-ketjun hotellitoiminnasta vastaava Restel on panostanut ja perehdyttänyt henkilöstöään ympäristöasioihin jo 1990-luvulta lähtien ja Joutsenmerkki on selkeä konkreettinen jatkumo tehtyihin toimenpiteisiin.

Joutsenmerkityn hotellin on täytettävä asiantuntijoiden ennalta laatimat kriteerit. Kriteerit asettavat vaatimuksia hotellipalvelun koko elinkaaren tärkeimmille ympäristövaikutuksille. Joutsenmerkin tiukat kriteerit koskevat muun muassa energian ja veden kulutusta, kemikaalien käyttöä, jätehuoltoa, raaka-aineiden ja kulutustarvikkeiden hankintaa, tarjoilupalvelua, sisustus- ja kalustushankintoja sekä hotellin omaa johtamisjärjestelmää. Joutsenmerkkivaatimukset ovat vaativia, ja hotellin ollessa Joutsenmerkitty, hotellin ympäristötyö on todistetusti korkealuokkaista.

Jotta Joutsenmerkin tiukat kriteerit täytetään, vaatii se myös hotellin henkilökunnalta sitoutumista ja yhteishenkeä.
”Olemme tehneet ympäristömyönteisten asioiden eteen työtä pitkäjänteisesti. Nyt myönnetty Joutsenmerkki on konkreettinen osoitus henkilökuntamme tekemästä työstä”, kertoo Cumulus Hakaniemen hotelli- ja ravintolapäällikkö Mikaela Pomrén.

”Tämän päivän hotelliyöpyjä, niin yritys kuin yksittäinenkin asiakas, on perillä ympäristöasioista. Joutsenmerkin tuomilla muutoksilla Cumulus-hotelliketju vastaa myös asiakkailta saatuihin toiveisiin”, kertoo Restel Oy:n kaupallinen johtaja Lasse Lindevall.

Joutsenmerkin kriteerit tullaan huomioimaan jatkossa kaikissa Cumulus-hotellien saneerauksissa. Tavoitteena on saada merkki ketjun kaikille hotelleille tulevien vuosien aikana. Myös muussa Restelin toiminnassa tullaan hyödyntämään Joutsenmerkin kriteereitä.
”Tulemme pitämään Joutsenmerkin kriteereitä jatkossa ohjenuorana kaikissa Restelin hotellien uudistuksissa ja saneerauksissa”,
valaisee Restelin toimialajohtaja Jari Laine tulevaisuuden tavoitteita.