Restamax mielii tosissaan kansainväliseksi toimijaksi ja on tehnyt Royal Ravintoloista tarjouksen. Kaupan arvioidaan toteutuvan kesän 2018 aikana.

– Tavoitteenamme on rakentaa ravintolayhtiö, jossa yhdistyvät yrittäjämäinen ote, ravintoloitsijoiden roolia korostava asenne sekä suuren yhtiön kehitysresurssit. Restamax ja Royal täydentävät yhtiöinä toisiaan, niin tuoteportfolioltaan kuin osaamiseltaan, sanoo Restamaxin hallituksen puheenjohtaja Timo Laine.

– Tavoitteenamme on kasvaa aggressiivisesti Suomen rajojen ulkopuolella tulevien 3–5 vuoden aikana. Tästä syystä haluamme tehdä merkittäviä panostuksia organisaation johtoon, Laine toteaa.

Toteutuakseen kaupalla on vielä ehtoja, joiden pitää loksahtaa paikoilleen. Kaupan toteutus vaatii mm. Restamaxin yhtiökokouksen päätöksen osakeannista sekä käteiskauppahinnan rahoituksen järjestämiselle.

Kaupan myötä syntyy yksi Pohjoismaiden suurimmista ravintolakonserneista

Royal Ravintolat -konserniin kuului vuoden 2017 lopussa yhteensä 35 yksilöllistä ravintolaa, 21 Hanko Sushi -ravintolaa, 7 Pizzarium-ravintolaa sekä 4 Sandro-ravintolaa eri puolilla maata. Muita tunnettuja konsernin ravintolaportfolioon kuuluvia ravintoloita ovat muun muassa Savoy, Löyly, Elite, Ravintola Palace ja Ravintola Teatteri. Transaktion toteutuessa arvioidaan muodostuvan merkittäviä synergiaetuja loppuvuoden 2018 ja vuoden 2019 aikana.

– Royal Ravintoloilla on vahva markkina-asema Helsingissä ja Restamaxilla puolestaan pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Molempia yrityksiä yhdistää vahva yrittäjähenki ja intohimoiset ihmiset. Tämän kulttuurin vahvistaminen on yksi tulevaisuuden tärkeimpiä menestystekijöitä, sanoo Royal Ravintoloiden toimitusjohtaja Aku Vikström.

Yhtiö tulee panostamaan merkittävästi kansainvälistymiseen. Restamaxilla on jo 11 ravintolaa Kööpenhaminassa Tanskassa.

– Tavoitteenamme on olla vuoteen 2020 mennessä Pohjois-Euroopan johtava ravintolatoimija. Yhtiön koko sekä yhteinen osaaminen luovat entistä vahvemman alustan kasvaa kansainvälisesti sekä viedä suomalaista ravintolaosaamista ja brändejä maailmalle, kertoo Restamaxin toimitusjohtaja Juha Helminen.